lördag 31 december 2016

Någon typ av årskrönika över 2016

En av de många bra sakerna med internet är att information sparas. Jag skriver dagbok, men en årskrönika, ett minne över året gör sig inte riktigt i den formen. Det tar för lång tid, det är för långt, det är för många inblandade. Jag vill dela, jag vill behålla. Komplicerat det där.

Januari
Ungefär 00:05 tappade jag rösten, för första gången i mitt liv och fick inte fram ett vettigt ljud igen förrän flera dagar senare, lagom till trettondagen var den tack och lov tillbaka och jag kunde vara en vis kvinna i julspelet. Jag hade världens bästa jobb och fick veta att jag  troligtvis skulle få behålla mitt jobb ända till slutet av maj. Jag skrev min sista tenta på min teol. kand och tog sånglektioner.

Februari 
Var mycket härlig vardag. Församlingens motettkör började sitt 50-års jubileum med sång på fastlagssöndagen och jag höll, vad som kan vara, en once in a lifetime predikan. Om Ester, och at vi måste stå upp för det goda, vi måste, för att citera Jonatan, göra saker fast vi är rädda för annars är vi bara små lortar. Jag var förkyld. Detta var en konstant från mellandagarna fram till påsk. 2016 har varit ett väldigt förkylt år. Hoppas på ett friskare år 2017.

Mars
Hela våren var egentligen ett under av vardagar, underbara vardagar. Jag älskade mitt jobb, mina kollegor och mina studier. Vid den här tiden läste jag Harry Potter böckerna framlänges och bakänges gång på gång och underligt nog blev jag bara mer och mer förälskad, fick se andra djup och trådar. Påskvandringen för skolbarn var en höjdpunkt. Det som berörde mig allra starkast under månaden var när jag stod längst ner i den släckta kyrkan och läste ur Jesaja 43 medan altaret dukades av på skärtorsdagen.

April
I min almanacka är dagarna hårt schemalagda med antingen arbete eller uppsats. Då menar jag verkligen schemalagda nästan timvis. Har en varit sysselsatt till 225% under en eller ett par terminer så är en ganska bra på schemaläggning. Den bästa lilla människan i hela världen fyllde 3 år och min yngsta lillebror fylde 18 år. Hur det sistnämnda gick till är tämligen oklart, ty han var nyss en tvärhand hög och numera kramas jag inte med honom utan hans midja. Jag träffade vänner och lärde mig nya saker. Jag åkte till mina tonår på studiebesök för att starta språkcafé på jobbet. Det kan ha varit något av det mest meningfulla jag har gjort.

Maj
Sista jobbmånaden, älskade det, sörjde det. Fixade fika till Johannelundsdag, jobbade mycket, skrev mycket upppsats, fortsatte fira församlingens motettkör, använde Skype mycket mer än jag gjort i hela mitt liv (uppsats handledning på distans). Skrev om mina arbetskamrater och uppenbarligen var mina toalettbesök under personalmötet på kollegans lantställe inte tillräckligt långa...  Maj slutade med att jag lämnade in uppsatsen och opponeringen ägde rum i månadsskiftet.

Juni
De första tio dagarna (minus två) satt jag på det som varit mitt kontor och pluggade 12 timmar om dagen för att kunna slutföra min sista kurs. Jag blev del av församlingsrådet när jag slutat min anställning och jag besökte Uppsala två gånger på mindre än en vecka, första gången för att fira att mina älskade vänner Johan och Johanna gifte sig och andra gången för att göra min utbildnings roligaste tenta. Jag fick VG på min uppsats och blev förkyld lagom tills jag åkte Trondheim. De två veckor jag spenderade där tillsamans med människor från hela världen lärde mig så otroligt mycket. Jag kom hem förämndrad. Avslutade juni med möhippa och jetlag trots att det inte finns någon tidsskillnad mellan Trondheim och Linköping.

 Juli
Sofia gifter sig med Victor och de har en storartad fest på Vårdnäs. Jag möter en drömnare för första gången när den ska fotografera alla gäster på bryggan. På tal om fotografi har jag också köpt en ny kamera lagom till bröllopet. Bästa examenspresenten till mig själv. Halva min släkt fyller år. jag fixar fikat på alla sommarcaféerna och leder gudstjänst i Vikingstad. Jag är ledig och badar så ofta jag bara kan.

Augusti
En väldigt ledig månad. Åkte till Kairo på interreligiös konferens, precis som besöket i Norge var det livsomvälvande. Fick vänner för en lång tid framöver, systrar och bröder som jag saknar och längtar efter att hänga med. Sista lördagen i augusti konfirmerades de konfirmander jag följt under läsåret. Jag berättade för en otroligt viktig person precis hur jag kände för henne och jag flyttade till Uppsala för att börja läsa sista året på min prästutbildning.

September 
Träffade stockholmskompisar och småbarn, använde mina fd. kollegor för att lösa skoluppgifter, övade nattvard i kyrkan och lärde känna fantastiska människor. Smed planer för min bästa vän tillsammans med hennes andra bästa vän och överraskade henne med dag på spa som möhippa. Lärde försiktigt känna min nya vän Lena som i stort sett genast tog en plats i mitt hjärta. Led mycket av min tillvaro i Uppsala och fick sätta en räddningsplan i verket.

Oktober
Årets tredje bröllop när Sara gifte sig med Erik. Glad, fin, varm dag. September hade varit varm och en bit in i oktober gick jag fortfarande barbent. Jag och liturgikläraren teamade upp och sporrade varandra. Vi examinerades i högmässogudstjänst samma dag som jag tog på mig strumpbyxor och det var mycket roligt (inte att ta på strumpbyxorna då...). Jag skrev en text till Åkerbos församlingsblad och blev fotograferad på kyrkogården vid Gistad kyrka, förstod plötsligt frasen "släkten följa släktens gång" när jag stod mellan Albertina och Annas gravar.  Jag gjorde min sista praktikperiod och mådde ganska dåligt över tingens tillstånd både i Uppsala och hemma. Kunde återigen konstatera att världens bästa människor är mina människor.

November
Var som varje år en transportsträcka. Den började med att jag lackadde ur på ena praktikhandledaren och sa precis vad jag tyckte (inte så intelligent alla gånger, men det var så det blev). Var på retreat i hemmakyrkan och bakade saffransbröd i församlingsgårdens kök i tio timmar och fick välja alla mina bästa adventspsalmer under gudstjänstveckan.

December
Började bra, slutade mindre bra. Beställde min kaftanklänning efter besök hos Maria Sjödin, såg Fantastiska vidunder och var man hittar dem på bio, sågade en kursbok och påbörjade mönsterstickning åt Catharina. Firade födelsedag med kursare och fick ohemula mängder choklad. Det finns en del saker om mig som människor noterar fort. Under hösten tror jag det kan ha varit framförallt två saker: Jag är obstinat och jag gillar choklad. Mellandagarna har varit tuffa av olika anledningar, bland annat förkylning. Nu ska jag strax byta kläder och gå till mina vänner i Ekholmen, där jag avslutade förra året. Jag hoppas jag slipper börja 2017 utan röst och när det nya året börjar är det 161 dagar kvar tills jag prästvigs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar