måndag 18 april 2016

Undervattenståg

När jag var i Stockholm första gången var jag åtta, kanske nio år. Jag hade aldrig åkt tåg förut och allt var ett enda stort äventyr. Så åker vi till Gröna Lund, ett äventyr i sig.
Någon berättar att det går att åka dit under vattnet, med ett tåg som går under vattnet och mitt nioåriga jag föreställer mig något sånt här:

En tågräls på sjöbotten och tåget som åker där. Eller ett sånt där valv, som på akvarier med glasväggar där vattnet är vackert blått och fiskarna har alla möjliga vackra färger.

Mest tyckte jag att det var lite läskigt, att åka tåg under vattnet. Sånt tänkte jag på idag när jag åkte tunnelbana från Gamla Stan till T-centralen och jag antog att vi åkte under vatten. De två Stockholmsresorna när jag var 8-9 år gammal är några av mina finaste barndomsminnen.

Det visade sig att tunnelbanan inte var något av det där jag tänkte mig, men den fungerar rätt bra ändå. Djurgården är dessutom finast ovan jord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar